Gorki Glaser-MŸller Šr en man som tror pŒ att gšra skillnad. NŠsta Œr kommer hans lŒngfilm – om Patricio Galvez – morfadern som Œkte ned till Syrien fšr att hŠmta hem sina sju barnbarn.

– Det hŠr Šr en film som visar det stora genom det lilla; en geopolitisk konflikt som speglas genom privatpersonen och morfadern Patricio, fšrklarar Gorki Glaser-MŸller och tillŠgger att det Šr fšrsta gŒngen vi fŒr titta bakom kulisserna -hur en mŠnniska i den hŠr prekŠra situationen tŠnker och kŠnner. 

Fšr att gšra en lŒng historia kort: Patricio Galvez dotter och svŠrson dog i IS hŠgn i Œr. NŠr de sju barnbarnen blev fšrŠldralšsa bestŠmde sig morfadern fšr att Œka ned till Syrien, pŒ vinst och fšrlust, fšr att trŠffa dem. Gorki Glaser-MŸller fšrsŒg honom med tre kameror fšr att filma resan till lŠgret i al-Hol i Syrien. NŠr Patricio Galvez kom tillbaka till Irak hade han bestŠmt sig fšr att rŠdda sina barnbarn till varje pris. Det Šr denna kamp – om att ta hem barnen till Sverige - som Šr huvuddelen i Gorki Glaser MŸllers dokumentŠr. Han filmade under fyra veckor i Erbil i norra Irak och fšljde Patricio dygnet runt. 

NŠr barnen slutligen evakuerades till svenska konsulatet i Irak, mštte Gorki Glaser-MŸller dem fšr fšrsta gŒngen. DŒ fanns det ingen tid att ta ett steg tillbaka och observera. Eller att bli sentimental. Det var bara att fortsŠtta filma och hŒlla om barnen nŠr de behšvde det.

– Den yttre berŠttelsen Šr alla turer och vŠntande pŒ ett hotellrum i ett frŠmmande land, innan barnen hŠmtades. Samtidigt som Patricio Šr oerhšrt energisk med att skriva dikter eller att vara aktiv pŒ sociala medier. Eller sticka ut fšr att leta efter en sele till Mohammed 1,5 Œr som Šr sŒ svag att han inte kan gŒ. Den inre berŠttelsen handlar om blicken pŒ Ófiendens barnÓ och vŒr syn pŒ straff och skuld eller medmŠnsklighet, fšrklarar Gorki Glaser MŸller.

DŠremellan finns sju traumatiserade barn, som inser att de Šr i frihet och som bšrjar utveckla sina egna viljor och karaktŠrer. Runtomkring alltihop – en vardag med mat, sšmn och toalettbesšk. PŒ ett hotell. Och Patricio Galvez egen rannsakan som frŒnvarande pappa och varfšr hans dotter valde ett intrŠde i IS.

 Jag hade en vŠldigt stor hjŠlp av att vara pappa till tre barn i mštet med Patricios barnbarn. Men det var en mŠrklig kŠnsla att komma hem och inte orka delta i sin egen familjs vardag, nŠr jag varit sŒ nŠrvarande och stark pŒ plats. Det blev en konflikt inom mig, men jag fšrstŒr nu att det var ett slags stress-syndrom, sŠger Gorki Glaser-MŸller som fortfarande kŠnner sig beršrd av materialet som just nu hŒller pŒ att klippas.

Han Šr inne i en intensiv arbetsperiod med att sovra och fšrsška fŒ fram en helhetsbild och bena ut intressanta scener fšr att bygga en kronologisk rŠls.

Vi trŠffas i Svenska Grammofonsinstitutets lokaler i Gšteborg. Kompositšren Lisa Nordstršm hŒller pŒ att musiksŠtta scener fšr att fšrstŠrka kŠnslan av huvudkaraktŠrens Patricio Galvez, kamp och thrillerliknande upplevelser.

Gorki Glaser-MŸller har fortsatt att filma sin vŠn Patricio pŒ hemmaplan i Gšteborg. De sju barnen placerades i olika jourhem nŠr de anlŠnde, i vŠntan pŒ att fŒ ett eller flera mer permanenta familjehem.

 Patricio har fortsatt sin kamp och Šr ungefŠr i samma lŠge som nŠr han kom hem fšr ett halvŒr sedan. Den stora skillnaden Šr att han Šr mer restriktiv med intervjuer fšr att barnen och han inte skall fŒ fšr mycket ljus pŒ sig. Det Šr inte sŒ att han rŠddade sina egna barn och sket i andras. Han uttalar sig fšr andra barns bŠsta. Det sŠtter faktiskt fingret pŒ vŒr vŠrlds fšrlorade medmŠnsklighet., sŠger Gorki Glaser-MŸller med. 

Han hoppas att vi som tittar pŒ filmen skall bli medresenŠrer pŒ Patricios resa, men samtidigt bli inspirerad att gšra nŒgot. 

 Det kvittar vad, bara du fšrsšker gšra bŠttre, sŠger Gorki Glaser-MŸller som tycker att det Šr skšnt att fŒ gšra en lŒngfilm av sitt stora material, sŒ att han kan ta tid pŒ sig och gšra Patricios kamp rŠttvisa.

Gorki Glaser-MŸller har redan fŒtt ta emot en utmŠrkelse fšr sin film med arbetsnamnet Enemy of the children. Han har tilldelats Malik-priset pŒ ett hundratusen kronor, som oavkortat gŒr in i filmen. Men pengarna Šr inte den stora behŒllningen, utan nŠtverket som kommer pŒ kšpet med utnŠmningen. Det innebŠr att han har en gšrdel av professionella personer som kan fungera som mentorer och ett internationellt stšd under filmarbetet.

 Jag stod och vŠntade pŒ spŒrvagnen i Majorna nŠr telefonsamtalet kom och jag blev sŒ barnsligt glad. Priset betyder sŒ mycket i uppmuntran och det ger en slags fšrhoppning om att det skall gŒ bra fšr den hŠr berŠttelsen. Det kŠnslomŠssigt stšrsta jag gjort i filmvŠg. Eftersom det stŠllde saker pŒ sin spets.

 Jag vill att man ska lŠra kŠnna Patricio, men egentligen Šr det hŠr storpolitik i kštt och blod. DŠr en morfar fšrlorade sin dotter, men fšrsšker rŠdda sina barnbarn till varje pris. DŠr barn Šr oskyldiga och dŠr alla flyktingbarn borde rŠddas, konstaterar Gorki Glaser-MŸller.